zaterdag 19 mei 2018

4. GVSALM studiereis reis Engeland 2018 dag 1 Stretham stoomgemaal

Stretham Old Engine net ten zuiden van Stretham in Cambridgeshire gelegen, heeft een met stoom aangedreven motor die werd gebruikt om water uit de door overstromingen getroffen gebieden van De Venen terug in de rivier de Great Ouse te pompen. Het is een van de slechts drie nog bestaande stoomgemalen in East Anglia.

Tijdens de zeventiende eeuw, werden grote delen van Fenland in East Anglia op het water teruggewonnen. Gewassen en vee werden echter vaak weggevaagd door de massale overstromingen omdat het land door de drainage inzonk. Als gedeeltelijke oplossing werden windmolens gebruikt om water uit de door de overstromingen getroffen gebieden te pompen, maar die misten de kracht die nodig is om grote hoeveelheden water te verwerken.

De komst van stoomkracht in de late 18e eeuw bood een nieuwe oplossing.
De stoommachine op het Oude Westen rivier net ten zuiden van Stretham is gebouwd door de firma Derbyshire, Butterleys en aangedreven door kolen die per binnenschip werden aangebracht.

In 1924 verbande de ingebruikname van een dieselmotor de stoommachine naar 'stand-by' die voor het laatst werd gebruikt tijdens de overstromingen van 1939 en 1940. Het gemaal werd later vervangen door 5 kleinere, efficiëntere elektrische pompen die nog steeds in gebruik zijn.

De foto's die ik tijdens de studiereis met de GVSALM (klik) maakte kan je hier (klik) bekijken.
En voor daarna een heel fijn weekend gewenst!

11 opmerkingen:

torfs gilbert zei

En heel goede morgen Gerda

weer en dagje Engeland op je blogje en weer verbazend goed zowel de foto's als de uit leg.
ik vind jou blog één van de beste die ik volg hoor nog en fijne dag verder

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Het was mooie reis geweest. Jullie zijn naar stoomgemaal geweest. Ik kijk verbazing naar je foto's. Heel leuk om te zien hoe stoomgemaal eruit ziet. Schoorsteen zie je al in de verte. Grote dingen om te zien. Wat leuk dat jullie daar mee kijken hoe het werkte. Toch interessant. Ik heb nooit gezien hoe eruit ziet. Mooie foto's geworden. Machtig dingen Gerda. Ik wens jullie beide fijne pinksterweekend toe.

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Daar was ik graag bij geweest, maar gelukkig heb jij weer van die mooie foto's gemaakt. VAn techniek ben ik een groot fan.
De Dieselmotor... Als ze toen wisten wat we nu weten, zouden ze de motor dan alsnog in gebruik hebben genomen?
Ik wens je een fijn w-end.

klaproos zei

mooi om daar eens helemaal in te kruipen Gerda:-)
dat hebben jullie goed gedaan

Marjolijn. zei

Indrukwekkend dat stoomgemaal...!
Fijn pinksterweekend meis.

Anoniem zei

Dit is wel heel interessant om te lezen en je foto's zijn weer toppers!
Fijn weekend!

Lies zei

Hel aparte reis weer, Gerda !
Lie(f)s.

Anoniem zei

Mooie foto's over dit interessant onderwerp.
Zo zijn we er precies bij geweest en hebben we weer iets bijgeleerd.
Groetjes.

pieterbie zei

Als ik het allemaal goed begrijp is dit dan een ietwat modernere versie van Kinderdijk in Nederland :-)

Morgaine zei

Wauw, prachtig mooi, dat stoomgemaal, ik hou ervan!

Ik kijk uit naar de rest van de reist.

X

Tine de Jong zei

Hallo Gerda en Guido. Echt een indrukwekkende reis met wat ik al had gezien. Dit stoomgemaal gelijkt wat op het oude gemaal in Kinderdijk, want hier staat ook de nieuwe nu op het terrein en wordt nog uitgebreid want ik zag wel enkele machine's die erop geleken. Je fotoserie was weer op en top verzorgd net als je introductie erbij. Graag gelezen en ingezien hoor. Groetjes, tine