zondag 17 december 2017

Zondag: bij-tank-dag


Nadat de Russische Bolsjewieken door toedoen van Vladimir Iijits Oeljanov 'Lenin' (1870-1924 - KLIK) in de eerste weken van december 1917 aan het Oostfront een wapenstilstand bekomen hadden met de Duitsers (een staakt-het-vuren waar beide partijen dringend aan toe waren), konden de plannen waardoor Lenin uiteindelijk in april 1917 met steun van de Duitse keizer Willem II en geldelijke tussenkomst van de joodse families Schiff, Guggenheim, Rothschild en het Amerikaanse joodse J.P.Morgan concern (zo'n slordige 6 miljoen dollar aan goud  - volgens andere bronnen 10 miljoen) uit vrijwillige ballingschap vanuit Zwitserland per verzegelde trein dwars door Duitsland via Zweden en Finland naar Sint-Petersburg in Rusland kon terugkeren, ten uitvoering gebracht worden. Sinds zijn (vrijwillige) ballingschap (Siberië, Londen, Zwitserland) had Lenin niet stil gezeten, gecoacht zijnde door zijn 'strijdmakker' Alexander Parvus (1867-1924, echte naam Israel  Lazarevich Gelfand, uit een ethnisch-Russische joodse familie), een Marxistische theoreticus, revolutionair agitator, activist in de Duitse Sociaal-Democratische Partij en voorstander van de 'permanente revolutie' (KLIK).. 

Zowel Duitsland als Rusland kregen zodoende 100 jaar geleden de handen vrij om hun objectieven ten uitvoering te brengen: het Duitse opperbevel kon haar troepen wegtrekken om ze aan het Westfront in te zetten - en in Rusland kon de Revolutie een nieuw elan krijgen... Het definitief stopzetten van de oorlog tussen beide partijen gebeurde na het ondertekenen van het verdrag van Brest-Litovsk in maart 1918...
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

14 opmerkingen:

torfs gilbert allemaal foto's zei

Morgen Gerda
eerste en vooral en fijne zondag,
Het is weer en knap stukje geschiedenis dat je hier achterlaat,
vindt het telkens fijn om zulke dingen te kunnen lezen
dank daar voor

pieterbie zei

Inderdaad een stevige brok geschiedenis die je hier neerzet die een stuk van de wereld getekend heeft.
Een boeiende figuur Lenin, waarmee ik niet bedoel dat ik hem bewonder.

John zei

Goedemorgen Gerda,

Rothschild en het Amerikaanse joodse J.P.Morgan.. Deze twee namen vielen me gelijk op. Hebben tegenwoordig zoveel invloed op hoe het gaat in de wereld. En niet ten goede.
Een fraai stukje geschiedenis waarvan sommige dingen best anders hadden mogen lopen.
Fijne zondag

Tine de Jong zei

Goedemorgen Gerda en Guido. Reageer niet altijd maar lees wel de blogs. En ook jullie hebben mij een mooi stuk geschiedenis laten lezen. Weer wat geleerd. Dank jullie wel. Ik wens jullie mooie dagen.

willy zei

een informatief logje Gerda..

het belang van de Russische revolutie wordt bij ons wel eens vergeten...

prettige zondag

Anoniem zei

Hier blijkt weer dat ik weinig weet over die russische revolutie. Zo leer ik wat bij over deze gebeurtenis die van wereldbelang was.

Natasja zei

Lieve Gerda, een zeer interessant stuk heb je geschreven. Ook mij viel Rottschild gelijk op. Deze familie heeft zoveel macht eng gewoon.

Marjolijn. zei

Weer een mooi stukje geschiedenis, over de 1e wereldoorlog, waar wij Noorderburen eigenlijk heel weinig van weten.
Fijne avond.

Lutje zei

je weet de oorlog iedere week goed en boeiend te brengen, dat zegt genoeg over je interesse
Een @->- voor jou.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik was gister te vroeg om bij te tanken en later op de dag heb ik niet meer op je blog gekeken. Maar ik leer zo weer een stuk geschiedenis van je.
Altijd interessant vind ik, aan de ene kant zo lang geleden en aan de andere kant nog zo kort geleden.
Ik wens je vandaag een fijne maandag toe.

Albert y Mara fotoblog zei

Een stuk geschiedenis dat bij ons niet favoriet is. Je weet het Gerda en Guido wij verfoeien het communisme dat hieruit is voortgekomen.

A van de Aa zei

Een stukje geschiedenis wat inmiddels een eeuw geleden plaats vond......
Gisteren een documentaire op TV gezien over Oekraïne en de Krim, wat weer een stukje Rusland is.... ben benieuwd wat ze daarover over 100 jaar zullen vertellen in de geschiedenisboeken....
Gtje Fijne week en hou het rustig, bijna Kerst....

Merel zei

Ik leer weer maar eens bij ... van de Russische revolutie weet ik niet veel

willyduvel zei

Dit is weer mooi meegenomen Gerda Die man zou nooit mijn vriend kunnen zijn Grts