zondag 3 september 2017

Zondag: bij-tank-dag

Honderd jaar geleden: de versterking van de Belgische kust met nieuwe geschutbatterijen (augustus-september 1917)
(vervolg van vorige week)

Gedurende de Eerste Wereldoorlog was de Belgische kust de door de Duitse marine-artillerie sterkst verdedigde kuststrook van Europa omdat de Britse marine al direct na de Duitse bezetting van het noordelijkste deel van het westfront al meerdere aanvallen met schepen had uitgevoerd, dit vooral op de havens van Oostende en Zeebrugge... Gigantische batterijen moesten er een eventuele Britse landing tegenhouden. De bekendste was de “Kaiser Wilhelm II” batterij (gebouwd 1915-1916 door Russische krijgsgevangenen) ter plaatse waar zich nu het Cultuurcentrum van Knokke-Heist aan het Zegemeer bevindt. Zij telde vier zware kanonnen voor 30 cm obussen.  De talrijke in de nabijheid gekazerneerde Duitse soldaten trachtten in de badplaatsen - in afwachting tussen de beschietingen in o.a. op de haven van Zeebrugge - tijdens hun korte ‘Urlaub’ de oorlog te vergeten...

In 1916 geplaatste ‘zware’ artillerie nabij “Knocke s/Mer“ - onderdeel van de beruchte vaste batterij “Willem II”, jaren 1920

Lichte tot halfzware artillerie werd geïnstalleerd op het noordelijk gedeelte van de Belgische kust - van Zeebrugge tot de duinen van Knokke-Heist. Tot het einde der jaren 1930 waren ze toeristische attracties. Slechts bij de inval der Duitsers in de Tweede Wereldoorlog werden ze verwijderd. De kustbewoners werd aangeraden hun huizen te verlaten en te vertrekken. Vooral de kustvissers van Oostende tot Heist die hun beroep niet meer mochten uitoefenen werd begin 1915 “aangeraden” met hun schepen massaal naar Nederland te vertrekken, in de eerste plaats naar Philippine en Cadzand en nadien Zierikzee als thuishaven voor meer dan 70 Vlaamse vissersschepen. De vissers verbleven een tijdlang met hun families op hun schepen 325 volwassenen en 173 kinderen), tot ze te Zierikzee-Zuid door de Nederlanders noodwoningen toegewezen kregen...
(postkaarten verzameling Guido Deseijn alias Leflamand) 

Op de Belgen buitgemaakte ‘lichte’ artillerie in 1915 door de Duitsers geplaatst te Zeebrugge op de havenpier,  en nabij Heist - bemerk de zware bouten om dit laatste krachtig kanon op zijn fundering te houden!

13 opmerkingen:

Lutje zei

allemaal leesstuff waar ik niks van wist
en die kanonnen waren nogal joekels
Een @->- voor jou en ik wens je een toffe zondag

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Kun je goed zien op laatste foto inderdaad grote bouten erin zit. Het was zware kanon geweest. Het was ook vreselijk oorlog geweest. Zoveel sneuvelen soldaten en mensen en kinderen. Guido heeft wel bijzonder verzameling. Vluchten ook mee te maken. Het is afschuwelijk tijd geweest met deze oorlog.
Fijne zondag gewenst. Bij ons achter is mist op de weiland. Het is mooi gezicht.Ot:Gisteren hebben wij niks bijzonders gedaan. Ik ging even weg.

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer een stel mooie foto's uit de verzameling van Guido. En voor ons noorderlingen een lesje geschiedenis. Ik wist wel dat er Belgische vluchtelingen waren opgevangen, maar veel van die oorlog leer ik nu pas via jouw zondagse bijtank logjes.
Ik wens je een fijne zondag toe.

torfs gilbert zei

Morgen, Gerda
spijtig dat het allemaal is moeten gebeuren, maar toch en knap staaltje van vak kennis.
En wat heeft het opgebracht ja onze vrijheid maar blijkbaar hebben ze er niet veel van geleerd want ze blijven maar vuile oorlogen gebruiken om macht te krijgen spijtig
maar ik wens je en fijne zondag toe

John zei

Goedemorgen Gerda,
Ze zitten er toch maar bij te lachen die soldaten. Ja, een kanon dat zo krachtig is zal op z'n plek gehouden moeten worden.
Nederland heeft heel wat Belgische vluchtelingen opgevangen. En nu heden ten dage hebben we moeite met vluchtelingen. Onbegrijpelijk.
Een fijne zondag,

pieterbie zei

jezus, wat een oorlogsmateriaal, zeg.
Vreselijke tijden waren het.
Leuke foto's, vooral die met de soldaten op de loop, maar ik word weer stil van zo'n taferelen.
Ga even gaan uitwaaien op het strand.

Anoniem zei

En zeggen dat dit slechts 100 jaar geleden is.
Leuk dat je die foto's met ons deelt.
Groetjes.

Terrebel zei

Terwijl eenvoudigweg níet vechten zo veel minder energie, geld en mensenlevens kost...Oorlog voeren zie ik dieren nog niet zo snel doen dus waarom mensen zichzelf 'beter'achten dan dieren is mij al sinds mijn kindertijd een raadsel.

Dankjewel voor dit bijzonder interessante stukje geschiedenis weer, lieve Gerda!

Marjolijn. zei

Even poseren boven op het kanon, toen wisten ze niet beter.

Goede start van de nieuwe week.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik kom je een heel fijne maandag wensen, ik ga weer zwemmen en morgen weer naar het asiel, kortom we gaan weer in het oude ritme verder.

Merel zei

Ik heb eens vergroot om die bouten te zien
Goed voor de vissers en hun familie dat ze uiteindelijk in noodwoningen terecht konden

Kay ♥ zei

Wat een leesvoer heb ik gemist:
maar ik kreeg dan ook waar voor mijn moeite.
Bijtanken, rondreizen, hondjes en benen en kersen toe,
wat heb ik het graag bekeken.
Ik blaas dan wel de aftocht al heb ik geen toeter zoals op de Gentse feesten,
maar ik wuif dan wel even met mijn handje.
Allemaal mooie bijdragen.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik ben vroeg want mijn vakantietijd is weer voorbij , ik ga straks weer richting asiel. Ik wens jou een heel fijne dinsdag toe, nu eerst aan de koffie om goed wakker te worden..