dinsdag 14 maart 2017

De Gentse bibliotheek aan de Waalse Krook

Vorig weekend ging de spiksplinternieuwe bibliotheek (klik) van Gent open.

De architecten Ralf Coussée en Klaas Goris zijn blij met de manier waarop ze De Krook in de oksel van de Schelde hebben gelegd. Zonder spektakel, op maat van de omgeving en als een publieke ruimte. Het gebouw lijkt zich al goed te voelen in die bocht. En bovenal, het legt een verbinding tussen de Zuid en het Laurentplein.

Vanuit de leeszaal in de nieuwe bieb heb je een prachtig zicht op de binnenstad en op de drie torens
Boeken uitlenen blijft de kernactiviteit van De Krook Bibliotheek. Maar u kunt er nog steeds de krant komen lezen of een computer reserveren. En nu er is ruimte voor meer.
Een plek om te lezen, te leren en te leven. De Krook Bibliotheek wordt een bruisende plek voor debat en reflectie, inspiratie en onderzoek, ontdekking en ontmoeting.
Daarvoor ontvangt De Krook Bibliotheek u graag in de nieuwe leeszalen, studieruimtes en labs. U kunt er workshops,cursussen en lezingen volgen over taal, cultuur en leertechnieken.

Jammer genoeg was er veel te veel volk op de opening, maar we gaan  er beslist terug en zullen er hier dan een fotoverslag van plaatsen. Ondertussen moeten jullie het met enkele buitenfoto's doen, klik daarvoor maar hier. Fijne nieuwe week allemaal, hopelijk blijft het toch nog even lente!

16 opmerkingen:

Lies zei

Heel apart, Gerda ! Benieuwd naar meer foto's.
Lie(f)s.

willy zei

een merkwaardig project Gerda..

binnenkort maak ik er wel een logje over..

inderdaad veel volk, maar door de grote ruimtes viel dit wel mee


prettige dag

Morgaine zei

Serieus, het is alsof ik mij in mijn eigen bieb bevind... echt bijna zelfde opzet of eigenlijk... zo goed als hetzelfde, nu kan ik je een link geven van google met foto's.. afbeeldingen maar natuurlijk heb ik zelf ook foto's, ook nog van de bouw inderdaad... Hier zit ook nog een filmhuis in, en een koffie corner, bla.. echt multi functioneel en stilte is allang niet meer.

https://www.google.nl/search?q=bibliotheek+almere+stad&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiro7O12dXSAhVL2BoKHSdBD80Q_AUIBygC&biw=1366&bih=676&dpr=1

X

willyduvel zei

Indrukwekkend Gerda en dat om in een boek te kunnen lezen !! Straf he Groetjes

Kay ♥ zei

Toen ik het eerst zag dacht ik aan een Ark,
en misschien is het dat ook wel eentje, maar dan voor boeken.
Ach ja de moderne bouwstijl tegenwoordig is glas en beton,
en vaak eerder speciaal dan mooi.

Anoniem zei

Origineel ontwerp voor een bib.
Groetjes.

Marjolijn. zei

Bijzonder gebouw Gerda...!
Daar zal je wel wat boeken kunnen halen.
Fijne avond.

pieterbie zei

ik kan het mij inbeelden dat de opening veel volk trok.
Het werd genoeg voldoende duidelijk in de pers aangekondigd.
Mooie buitenfoto's, maar ik zie natuurlijk uit naar je binnen reportage.
Ben curieus als een van de HFC-leden betrokken werd bij het inrichten van deze cultuurtempel.

Haba zei

Goede morgen Gerda, mooi gebouw en hopelijk ook aangenaam om in te werken en om in te komen als gebruiker. Als bibliothecaresse, ben ik nog altijd benieuwd naar de ontwikkelingen die de bibliotheken doormaken. Hier in Zeeland is de ZB https://www.dezb.nl/ de hoofdbieb in de provincie. Ook een mooi gebouw, maar niet meer zo nieuw.
Ik wens je een fijne woensdag toe.

Lutje zei

ja, als ik dit zie zou ik dat gebouw ook wel willen bekijken....
maar ik kijk alvast uit naar de binnenkant want dat moet een mooi zicht zijn
Eén @->- voor jou

John zei

Nou Gerda, ik vind het beslist geen mooi gebouw. Misschien moet ik het van dichtbij zien om er een beter oordeel over te vellen.
Van binnen zal het met zoveel ruimte beslist functioneel zijn denk ik. Daar kunnen heel wat boeken verstouwd worden.

klaproos zei

wauw Gerda, de architecten hebben hier wel een staaltje van hun kunnen laten zien,
over de schoonheid van niet te twisten hé, echt mooi vind ik het niet, maar wel énorm knap gemaakt, het lijken wel boeken die op een stapeltje liggen, die liggen ook nooit netjes... :-)
bij bij tenminste niet,
prachtige foto's, op gerdiaanse wijze.... dat kan ik wel aan je overlaten hé lieve schat,

ik hoop dat je vandaag een fantastische dag mag beleven,

dikke knuffel,
xxx

christiene zei

Super modern gerda,we wachten het af dat jij ons de binnen kant laat zien.
Fijne dag
en morgen een lente dag.....hopen we.

lente groetje
Christiene.

A van de Aa zei

Met al die digitale boeken *Winkie* zal er wel ruimte zijn voor een hoop andere zaken om daar plaats te vinden *Wink* al dan niet bruisend. *Big wink*
Gtje de groetjes....

Mirjam Kakelbont zei

Echt een heel bijzonder ontwerp voor een gebouw. Ik moest even een tijdje kijken om te zien of ik het nou mooi vind of niet, maar ik vind het bij nader inzien niet alleen bijzonder maar ook geslaagd.
Ik houd van bibliotheken. Vooral als iedereen zijn mond houdt, haha.
Stemmige groet (-:

merel zei

heel indrukwekkend
zou graag binnenin eens gaan rondneuzen