woensdag 1 juni 2016

LEIDEN RIJKSMUSEUM - ROMEINS

Het opgegraven Voorburg - het Romeinse Foro Hadriani op Peutingerkaart - maakt deel uit van de Nederlandse Limes kandidatuur voor het UNESCO-Werelderfgoed - ooit de meest noordelijke 'stad' op het Europees vasteland ten tijde van keizer Hadrianus.
Gekoppeld aan Forum Hadriani is onze eerste halte in Leiden het Rijksmuseum voor Oudheden (klik) - één der belangrijkste archeologische musea van West-Europa (verbouwing 1996-2001). Daar wacht ons het vrij bezoek aan de splinternieuwe tentoonstelling 'De Nederlandse kust in de Romeinse tijd', en aan de vorig jaar heringerichte en uitgebreide afdeling 'Nederland in de Romeinse tijd' waar we een volledig overzicht krijgen van de Limes in Nederland en de belangrijkste vondsten. 
De foto's die ik er nam kunnen jullie hier (klik) bekijken. Het zijn er redelijk veel, zo'n 71 stuks, dus moest de diavoorstelling vast lopen, dan geldt hier weer: rechts boven op het kruisje klikken, daar kan je ze allemaal afzonderlijk zien.

21 opmerkingen:

klaproos zei

schitterend gerda, en dat kleine beeldje van de hond...

wat een bjoetie,

dank dat jij mijn ogen was :-)

heb het fijn vandaag hé, katten mama :-)
xxx

Ferry - Jacqueline zei

Goedemorgen Gerda,
Mooie rijksmuseum is dit. Daar is gezellig druk. Ik wist niet Romeinse kust bij ons geweest was. Weer wat geleerd van jou foto's en verhalen.Heel interassant om te weten. Beeldje van hond is mooi om te zien. Je foto's heb je mooi gemaakt. Ik heb je foto's genoten.

Lies zei

Weer eens helemaal anders, Gerda !
Lie(f)s.

Marjolijn. zei

Mooie serie, en fijn het bij jou allemaal te kunnen zien.
Fijne dag vandaag.

Morgaine zei

Dit ga ik later even bekijken van de week als ik echt de tijd heb, in dit museum ben ik zelf nog niet geweest, wel in Naturalis ;-) en ik heb zo een sollicitatie gesprek en als ik thuis kom heb ik direct visite die tot vanavond blijft, dus uhm, forgive me Gerda ;-) hahaha Maar dit snap je als geen ander natuurlijk :D

I'll be back!

X

Anoniem zei

Een Belgische aanval in een Leidens Egyptisch museum waar beelen zijn met en zonder neuzen, brons, zilver en goud. Knap Gerda!

Tine de Jong zei

Prachtig die beelden die je op de foto heb gezet. Zo zie je maar dat overal wel een verleden is te vinden als je rook voor hebt. Goede inleiding ook naar weer wat geschiedenislessen voor mijn brein. Dank je ook voor jouw reacties op mijn blog(s) en wens je mooie dagen toe. HG Tine

Tine de Jong zei

Nawoordje: hahaha ik zag weer eens een type foutje van mij. Ik bedoelde dus dat je er oog voor hebt. Mijn ogen waren even de weg kwijt hier op toetstenbord, maar ja foutje moet kunnen. hahaha

Natasja zei

Hier ben ik geweest in 2009 was toen net door mijn rug gegaan, ik zag de entree en de banken en kon de pijn zo weer voor me halen. Maar genoeg over mij😂 Het is wel een mooi museum, veel te zien he?? Mooie foto's hoor!! Eigenlijk moeten we er weer eens heen, maar dan zonder pijn.

Ot: ik heb even geen zin om te bloggen 😂😂😂😂

pieterbie zei

ziet er een schitterende collectie uit!
De levende mensen op het einde van het album vind ik ook subliem, leuke toets.
Ik zit mij de ganse tijd al af te vragen wanneer ik ooit in Leiden geweest ben en het antwoord is: wellicht nooit.
Ik denk dat ik er in november 2014 passeerde op weg naar Texel.

willy zei

dat zou ik niet direct in Leiden verwacht hebben Gerda

knappe foto's heb je er gemaakt

prettige dag

FRANK103 zei

Ik ben wel eens naar dat museum geweest, alleen voor het Egypte deel. Die 71 foto's zijn inderdaad erg veel, vooral omdat er maar 1 everzwijn tussen zat. De rest is vast door Obelix opgegeten?

Mirjam Kakelbont zei

Ik ben gek op archeologische opgravingen! Zeker uit de Romeinse tijd. Maar ook alles wat er al uit de Rotterdamse bodem omhoog is gekomen.
Mooie foto's, Gerda. Heel divers. Wat een apart gezicht: zo'n hypermoderne lift naast graftombes.
Lieve groet

A van de Aa zei

Leiden, een mooie stad, zal er toch eens naar toe moeten ... *winkie*

Terrebel zei

Het viaduct, het aquaduct, infrastructuur, fatsoenlijk stadsbestuur...wij hebben zoveel te danken aan de Romeinen! Niet meer dan eerlijk dan dat wij hen eren met een mooie plek in een museum en een mooie dame die mooie foto's maakt van hun nalatenschap, lieve Gerda! ;-)

curieuzeneuzemosterdpot zei

71 foto's is een hele boterham!
maar jij wéét dat ik graag groooooooote boterhammen heb! ;-))

zeker als ze zo lekker en kunstig belegd zijn als wat jij hier laat zien, gerda!

ik geniet nog lekker lang na .. :-))

Lutje zei

ik heb weer een gratis rondleding gehad, en leer hier soms meer bij dan op een echt bezoek

Haba zei

Goede morgen Gerda, daar is zoveel te zien, dat je aan één dag niet voldoende hebt. Mooie foto's, veel bekende dingen gezien. Ik wens je een fijne donderdag toe.

Albert y Mara fotoblog zei

We gaan de foto's later bekijken want vandaag zijn we met andere leuke zaken bezig.

Merel zei

Een heel interessante tentoonstelling en veel volk ook zo te zien

Suske. zei

De diavoorstelling is hier in ieder geval niet vastgelopen. Indrukwekkende foto's hoor.