zondag 27 augustus 2017

Zondag: bij-tank-dag

Honderd jaar geleden: 
versterking Belgische kust met nieuwe geschutsbatterijen (augustus 1917).

Na de bezetting van België in 1914 besefte het Duitse "Marinekorps Flandern" algauw dat de hele kuststrook een strategisch zwak punt zou vormen tijdens de bezetting. Met de bekende Pruisische "Gründlichkeit" werd daar prioritair aan verholpen - liever dan de veroverde forten in het binnenland opnieuw te versterken. Onder de propagandaslogan "Gott strafe Engeland!" moesten alle aanvallen en invasies  van over de Noordzee geweerd.
Al in december 1914 begonnen de militaire "Pionierkompanien" aangevuld met duizenden arbeiders uit de Rijnstreek, met Russische krijgsgevangenen en zelfs Belgische bouwbedrijven, aan de uitbouw van de kustverdediging in gewapend betonconstructies als onderdeel van de "Hindenburglinie". 


(voor- en zijzicht van het superkanon van de batterij "Deutschland", jaren 1920)

Tussen 1915 en 1917 betrof het meestal lichte artillerie, maar vanaf begin 1917 werden deze in de duinen aangevuld door vaste zware geschutposten tot beruchte 38cm Krupp kanonnen van het type "Lange Max": "Batterie Pommern" te Moere-Leugenboom (1 exemplaar, fundering bewaard) en nabij Klerken-Predikboom (verdwenen), en de "Batterie Deutschland" in Klemskerke tussen Bredene en Den Haan (2, later 4 exemplaren). Deze werden verkeerdelijk "Dicke Bertha's" genoemd - het 'super' 42 cm mortiergeschut met grotere reikwijdte dat op spoorwegwagons desnoods snel  kon verplaatst. Dit type - waarvan vermoedelijk slechts een 10-tal zijn geconstrueerd - was het eerst 'getest' nabij Verdun (Fort Douaumont) in 1915, en enkele latere exemplaren zijn slechts in 1917-1918 ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog voor de beschieting van Amiens en zelfs Parijs. 
(postkaarten verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

(dubbele munitiebunker van de batterij "Deutschland" voor de gescheiden opslag van munitie en ontstekers,  jaren  1920)

16 opmerkingen:

Haba zei

Goede morgen Gerda en Guido. Wat een monsterachtige kanonnen zijn dat, is er nog wat van te zien aan de kust of is alles verdwenen?
Ik wens jullie een fijne zondag toe, even lekker uitrusten van het familiefeestje :)

Yova zei

Goedemorgen Gerda,
Guido heeft wel mooie verzameling bewaard om laten zien. Wat grote kanonnen om te zien op de krantje. Ik heb dit nooit gezien. Heel interessant om te lezen hoe vroeger toen gebeurt was geweest.Maar nooit meer oorlog.

Fijne zondag.

Ps:Het was gisteren erg leuke dagje geweest. Ik heb leuke foto's gemaakt. Het moet nog uitgezocht worden. Waren gisteren moe.
Misschien komt het vandaag. En wij hebben nog heel veel vakantie foto's liggen. We kunnen niet meer bij houden. Pfff..... Het komt goed Gerda.

torfs gilbert zei

Morgen,Gerda,

Het is weer zeer in en paar zinnen uitgebreid verteld, waar en hoe en voor wat het allemaal heeft gediend

Weer en knap stukje journalistiek,

Nog n fijne zondag en voor volgende week en fijne week

pieterbie zei

Op het sportpark hier in Oostende is er ook een bunkerconstructie waarvan ik eens moet zien te achterhalen van wanneer die dateert en waarvoor die precies diende.
10 jaar geleden, in 2007, postte ik een lelijke foto van die bunkers op mijn blog.
http://pieterbie.skynetblogs.be/archive/2007/04/02/remains-of-a-not-so-good-time.html
Ga eens op zoek moeten gaan naar wat meer achtergrond informatie.

John zei

Goedemorgen Gerda,
Ja, er werd heel wat geconstrueerd in die jaren. En ook later tijdens de tweede wereld oorlog. Hier en daar staat er nog wat overeind.
Weer een mooi stukje geschiedenis laat je ons vandaag lezen en zien. En dat op een dag dat jullie een feest hebben.
Veel plezier vandaag en een fijne dag

Morgaine zei

Het blijft indrukwekkend allemaal... maar ik ga even voor de gewone bij tank dag vandaag ;-) En ik wens jullie ook een hele mooie docht rustige zondag toe om even lekker bij te tanken :D

X

willy zei

er is daar nog steeds een militair domein Gerda..
.
maar dat wordt afgeschermd...

zodat je er niets van te zien krijgt

prettige zondag


Anoniem zei

Wat een gedrocht, als je dat ziet komen aanrijden....
Kerstfeest in volle zomer bij jullie net zoals in Austrakië, het wordt dus leuk!

Anoniem zei

Weer heel wat leuke informatie over dien oorlog. Jullie kunnen vast en zeker een boek uitbrengen hierover.

Cor zei

Wat een joekels zeg! En wat een gedegen informatie wordt hier weer aan de man (en de vrouw) gebracht. Ik ben er steeds weer blij mee.

Merel zei

Dat is nogal een kanon als dat op je afkomt
Mooie kaarten

Marjolijn. zei

Grote kanjers, ik kom ze liever niet tegen.

Mooie maandag en geniet van de zon.

Lutje zei

echt oorlog...
strand
bunkers
munitie
en een verzameling van gerda...
Eén @->- voor jou

Haba zei

Goede morgen Gerda, dus ik was een dag mis voor je feestje, gelukkig dat ik er niet heen moest anders had ik toch vreemd opgekeken dat er niemand was hahaha.
Ik wens je een fijne maandag toe.

willyduvel zei

Om bang van te krijgen niet en dan die namen !! Grts

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik heb vandaag een feestje maar at zul je nog wel zien/horen :)
Ik wens je een fijne dinsdag toe.