zondag 16 juli 2017

Zondag: bij-tank-dag

100 jaar geleden: rond Ieper enkel treurig nieuws in te melden...

Na de natte zomer van 1917 deed goed weer de grond opdrogen - wat de militaire gezaghebbers liet besluiten dat er vanaf eind september weer volop gevochten kon worden en bijgevolg opnieuw aan beide zijden soldaten nutteloos de dood zouden worden ingejaagd. Op de in de opgedroogde klei vastgelopen tanks kon nauwelijks nog worden gerekend. Langs de steenweg Ieper-Menen, rond Zonnebeke, en de langs de wegen Passendale-Beselare en Zonnebeke-Moorslede, vielen telkens aan weerszijden duizenden doden en gewonden.

Tot overmaat van ramp begon het in de tweede week van oktober opnieuw te regenen zonder dat daarbij van 'bovenaf' de aanvalsstrategie zou gewijzigd worden. De hel brak los. Enkel over houten loopplanken konden soldaten zich nog over het terrein bewegen. Resultaat: begin oktober verloren de Australiƫrs bij Zonnebeke-Tyne Cot ("tiny cottage" - Engelse benaming voor 'kleine boerderij') 13.000 man, en telden de Britten in Passendale zelf ook nog eens bijna 13.000 verliezen. Er was geen vooruitgang geboekt en midden oktober moesten de Duitsers in een humanitaire reflex aan de Geallieerden de toestemming geven tijdens een staakt-het-vuren hun halfvergane doden en gewonden af te voeren.


De indrukwekkende Tyne Cot Cementary - de grootste van de Britse Commonwealth - met zijn bezoekerscentrum op enkele kilometers van het Passendale Memorial Museum in Zonnebeke is als getuige van deze tragische gebeurtenis een bezoek waard...
(werd - jammer genoeg - vervolgd)
(foto’s verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

16 opmerkingen:

torfs gilbert zei

Morgen, Gerda,
Jou bijtank dag is altijd zeer leerrijk, en lees het nog altijd met veel intresse nog en fijne zondag

pieterbie zei

Mijn maag keert er van, eerlijk gezegd. Dat overkomt mij nu zelden dat ik een misselijk gevoel krijg na het lezen van zoiets.
Vreselijk gewoon.
Hopelijk is het tegen deze middag terug in orde :-)

John zei

Goedemorgen Gerda,
Wat een drama speelde zich daar af. Dit zijn van die gebeurtenissen uit de stompzinnige geschiedenis. Hier heeft de mens zich niet echt van z'n slimste kant laten zien met al die doden als gevolg. Eigenlijk helemaal niet leuk om te lezen natuurlijk, al dat drama, maar het gebeurde nu eenmaal.
Laat de zondag maar wat rustiger verlopen, en geniet er van.

Natasja zei

Vreselijk vreselijk vreselijk.... En nog zijn er soldaten die vechten, voor wat? En het houdt niet op, maar ook zonder oorlogen, worden mensen mishandeld, gefolterd. Ik denk weleens dat de mens een foute mutatie is. Gelukkig ben ik er tot nog toe van gevrijwaard, en mijn kinderen ook. Daarom probeer ik te genieten van elk moment en mij zeker niet bang laten maken door terrorisme.ot ja ben nog aan t nagenieten hoor dat kan nog wel even duren.

willy zei

wel een heel trieste aanblik Gerda..

ik vraag me af hoe dat mogelijk was...

en veel heeft men er ook niet uit geleerd

groeten

Morgaine zei

bijtanken op zondag, is altijd fijn, maar als ik hier bij jullie kom, dan is het altijd weer even slikken, niet erg, ik leer ervan, en besef....

Toch wens ik jullie een hele fijne zondag toe, dat de zon bij jullie zich wel mag laten zien!

X

Marjolijn. zei

Wat was het toch veel ellende in die tijd....!
Fijne avond nog.

Anoniem zei

Interessante foto's van die tijd Gerda!

Cor zei

En wederom weer wat wijzer over een donkere periode.
Steeds weer bijzonder om hier te komen.

Haba zei

Goede morgen Gerda, gister was ik erg vroeg en ik heb het bijtanklog nog niet gelezen. Wat een triestheid en wat een ellende moesten die mannen meemaken.
Allemaal lang geleden, maar wel iets om over na te denken, ik leer door jouw logs veel over die grote oorlog, omdat Nederland destijds niet betrokken was, weet ik er niet zoveel over. Door jouw bijtankverhalen weet ik er steeds meer van al is het geen vrolijk verhaal natuurlijk.
Ik wens je een fijne maandag toe.

Kay ♥ zei

Na wat afwezigheid ben ik komen bijtanken.
Helaas heeft men uit al die oorlogen nog niks geleerd,
wat zijn mensen die elkaar zoveel leed kunnen aandoen?
De Gentse feesten zullen wij moeten missen, al voor de tweede keer,
maar dan volg ik toch gewoon uw reportage en zo weet ik er toch weer iets meer over. Grtjs.

willyduvel zei

Leer hier elke keer iets bij soms wel nare dingen Grts

Merel zei

Die laatste zin zou er niet mogen zijn 'werd jammer genoeg vervolgd'. Zo veel leed zo veel doden en ze bleven maar doorgaan
Wat een ellende

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik ben weer vroeg uit de veren om mijn blogrondje te fietsen, vanmiddag hoop ik nog even langs te komen om te zien of je een nieuw log hebt geplaatst. Maar stel dat ik het vergeet, den zie ik het morgenochtend wel. In ieder geval wens ik je een heerlijke zonnige dinsdag toe.

Albert y Mara fotoblog zei

We hebben het monument met eigen ogen bekeken toen we er in augustus 2015 waren met Luc. Indrukwekkend was het wel.

Anoniem zei

Niet alleen de oorlog was naar, ook het weer liet het afweten. Hoe erg moet het niet geweest zijn voor die ontelbare soldaten.