donderdag 16 maart 2017

Vrouwendag

De Internationale Vrouwendag is wel voorbij maar het kan geen kwaad om ook op andere dagen de vrouw even in de belangstelling te brengen. 
En dus ook de problematiek rond abortus die nog in heel veel landen overal ter wereld een heikel onderwerp en waar de vrouwen niet zelf over hun lichaam mogen beschikken...

“Abortus vrij, de vrouw beslist”, een punksingle uit 1978 van de Gentse groep Basta is weer 'in'. Het was de eerste en enige single van de groep, die werd opgericht ter gelegenheid van Vrouwendag. Het nummer komt na 39 jaar plots weer in de picture omdat het is opgenomen in de top 9 van anti-fascistische punknummers op Pitchfork, een invloedrijke Amerikaanse muziekwebsite. Eric Goeman, bekend van Attac Vlaanderen, schreef de tekst van het nummer.
De reportage die de plaatselijke televisie er van maakte kan je hier (klik) bekijken).

17 opmerkingen:

Lutje zei

vrouwendag, dierendag, mannendag, de dag van....
eigenlijk moest er geen speciale dag voor zijn, dus ik snap je latere logje wel
Eén @->- voor jou

Haba zei

Goede morgen Gerda, tja ik las net bij John dat er zelfs een kerel wasa die zijn vrouw verbood te stemmen. Er is dus nog heel wat emancipatie nodig als dit soort dingen nog voorkomen.
Ik wens je een fijne donderdag toe.

Morgaine zei

Het is elke dag mensendag, vind ik veel leuker dan, en ook elke dag dierendag ;-)

Veel filmpjes zag ik lieve Gerda, en de single ken ik niet, ga ik eens opzoeken :D

X

Tine zei

Alle dagen zijn voor iedereen dus speciale dagjes hoeft voor mij ook niet. Komen er trouwens steeds meer bij. Maar de problematiek rond Abortus zal nog wel even blijven . Daar zijn ze al zo lang mee bezig. Goede conceptie geven zodat dit niet voor kan komen zal wellicht wat schelen. Het lied kon ik ook niet. Wens je mooie dag Gerda.

Haba zei

ot Ja Gerda, maar inmiddels ben ik met pensioen hoor. Ik heb veertig jaar op de bibliobus gewerkt, na mijn studie in Amsterdam heb ik daar eerst drie jaar als jeugdbibliothecaris in A'dam Noord gewerkt.

klaproos zei

het zou niet moeten bestaan hé Gerda, maar helaas is het toch nodig om extra aandacht te vragen voor vrouwen, er is nog veel onrecht,

wij blijven ervoor knokken hé :-)
dikke knuffel
xxx

Terrebel zei

Mensen zijn raar, lieve Gerda. Als kind al kon ik maar niet begrijpen waarom mensen andere mensen minderwaardig vinden op basis van afkomst, kleur van de huid, geslacht of wat dan ook. Ik vind ieder mens bijzonder! En vrouwen dan nog bijzonderder. Maar dat is een persoonlijk dingetje...;-)

Leuke docu lijkt mij. Die ga ik even bewaren om later even rustig te gaan zitten kijken. Misschien dit weekend al!

A van de Aa zei

De man is nu eenmaal de baas, als de vrouw het goed vindt.... ;-) *Big Winkie*
Gtje .... *Winkie*

Marjolijn. zei

Het mag elke dag vrouwendag zijn...!
Singeltje ken ik niet.
Fijne avond.

Anoniem zei

ik heb eens rondgekeken op youtube en vond er de single terug.
In feite is die nog steeds actueel.

Mirjam Kakelbont zei

Wat mij betreft mag het iedere dag vrouwendag zijn, want vrouwenrechten worden overal ter wereld met voeten getreden.
Het mag ook elke dag dierendag zijn. En "laten we elkaar beleefd groeten in het voorbijgaan"dag.
Met elkaar en een beetje goede wil, kunnen we veel bereiken!
Lieve groet.

Haba zei

Goede morgen Gerda. Ik wens je een fijne vrijdag toe, ik hoop dat het net zo'n mooie dag gaat worden als gisteren.

pieterbie zei

grappig, ik heb nog een priester gekend die Eric Goeman heette.
Tof dat je dit in de kijker zet, ik had daar geen gedacht van.
Grappig: die kerel heeft zelfs geen exemplaar meer van zijn eigen single als ik hem goed begrepen heb

willy zei

in feite zou die dag overbodig moeten zijn Gerda


prettige dag gewenst

Kay ♥ zei

Iedereen gelijke rechten, daar hebben we genoeg voor gestreden.
Zo moet elke vrouw haar eigen beslissingen nemen enz ...
Ik sta er volledig achter! grtjs.

Merel zei

Het is inderdaad nog steeds actueel

Catherine Boone zei

Zelfs de VRT heeft een artikeltje geschreven over deze groep. Ik was nog te jong om de tekst te begrijpen maar mijn Belgische vader kent het plaatje wel. Hij is een van de weinigen die het ook in bezit heeft. Helaas is zijn platenspeler niet meer wat hij wilde en zal voor zijn vaderdag een nieuwe aanschaffen zodat hij zijn plaatjes met veel heimwee en nostalgie terug kan beluisteren. Graag gelezen opnieuw van jou, Gerda !! Met vriendelijke groet Catherine